Dit is hoe het algoritme van Instagram werkt
Dit is hoe het algoritme van Instagram werkt
07 mei 2021 

Dit is hoe het algoritme van Instagram werkt

Hoe werkt het Instagram algoritme?
Dit is een vraag waar nog steeds veel mensen mee rondlopen. Het Instagram algoritme is een onderdeel van Instagram wat lastig blijft. Dit komt doordat het een onderdeel van het platform is dat niet zichtbaar is. 

Voorheen werkte Instagram op basis van chronologische volgorde. Wat betekent dat je simpelweg de laatst geposte foto bovenaan jouw tijdlijn zag.

Sinds 2016 maakt Instagram gebruik van een algoritme. En dit algoritme verandert frequent. Maar de basis blijft veelal hetzelfde. 

Dit algoritme bepaald welke foto’s bovenaan jouw tijdlijn komen te staan.
Begrijpen hoe dit werkt kan er dus voor zorgen dat jouw foto’s en video’s hoger op de tijdlijn van je volgers komen. Hiermee kun je meer engagement krijgen en dus ook jouw pagina laten groeien.

Zoals je weet zijn er op Instagram meerdere plekken voor content dan enkel de tijdlijn. Door de tijd heen heeft Instagram nieuwe functies gelanceerd. Zoals IGTV, Reels, Stories en de Explore page. 

In deze blog gaan we inzoomen op het algoritme van al deze Instagram functies. Zodat jij exact weet hoe het Instagram algoritme werkt en hoe je deze in jouw voordeel kunt inzetten voor je eigen Instagram succes!

Hoe het Instagram algoritme werkt voor de tijdlijn 

Volgens Instagram zijn er 3 grote pijlers die bepalen hoe jouw tijdlijn eruitziet. Deze 3 grote pijlers worden aangevuld door 3 aanvullende pijlers. 

De drie grote pijlers voor de indeling van jouw Instagram tijdlijn zijn:

  1. Interesse
  2. Relatie
  3. Recentheid

De aanvullende pijlers voor de indeling van jouw Instagram tijdlijn zijn:

  1. Frequentie
  2. Volgen
  3. Gebruik

De drie grote pijlers voor de indeling van jouw Instagram tijdlijn

Pijler 1: Interesse 

Instagram wil jouw tijdlijn vullen met content waarvan het denkt dat jij die graag ziet.
Dus als Instagram denkt dat jij een bepaald type content interessant vindt is de kans groter dat deze hoger op jouw tijdlijn komt te staan.
Ze bepalen dit op basis van jouw gedrag op het platform. Like jij bijvoorbeeld verhoudingsgewijs veel foto’s van auto’s op Instagram, dan is de kans groot dat je veel auto content op je tijdlijn ziet.

 Instagram zoekactie hashtag cars

Ook daarom is het zo belangrijk om consequent gebruik te maken van Instagram.
Het stuurt positieve signalen naar het algoritme van Instagram – en geeft je publiek meer mogelijkheden om te communiceren met je content.

Pijler 2: Relatie

De tweede grote pijler is de relatie tussen twee personen. Instagram is ontstaan vanuit het idee om het leven van je vrienden te kunnen volgen. Dus het algoritme wilt content van jouw directe vrienden hoog op de tijdlijn plaatsen. Instagram probeert hiervoor in te schatten wat de relatie is tussen jou en je volgers.

Instagram meet de relatie tussen jou en je volgers door o.a. de volgende punten:

  • Of jullie elkaars foto liken, of alleen dat 1 van de van 2 dat doet;
  • Of jullie reageren op elkaar;
  • Of jullie elkaar taggen in foto’s;
  • Of jullie elkaar DM’en;
  • Of jullie elkaars profiel regelmatig bezoeken.

Als jullie elkaar bijvoorbeeld vaak taggen in foto’s en jullie hebben al een tijdje een DM gesprek, dan is de kans groot dat jullie vrienden zijn.
Instagram zal dan de foto’s van die gebruiker bovenaan jouw tijdlijn plaatsen, want jij vindt het waarschijnlijk leuk om diegene zijn foto’s te zien.

Pijler 3: Recentheid

Het algoritme let niet alleen op de hoeveelheid engagement die een post krijgt. Het Instagram algoritme wilt ook dat de post niet te oud is.

Het algoritme van Instagram kijkt wanneer de post online is gegaan, omdat het altijd de nieuwste en meest interessante content op jouw tijdlijn wilt tonen.

Waarom? Instagram wil jou zo lang mogelijk op het platform houden, verse content kan ervoor zorgen dat je langer blijft.
Daarnaast vinden gebruikers het niet relevant om foto’s te zien die 4 of 5 dagen oud zijn.

De drie aanvullende pijlers voor de indeling van jouw Instagram tijdlijn

Pijler 1: Frequentie 

Iedereen gebruikt Instagram anders. De ene zit een uurtje per week op de app, de ander spendeert de halve dag op het platform.
Het Instagram algoritme past de tijdlijn hierop aan. Als je veel tijd op Instagram spendeert is jouw tijdlijn meer chronologisch ingericht.

Instagram wilt je namelijk de nieuwst foto’s laten zien sinds je laatste bezoek. Als je minder tijd op Instagram spendeert zal het algoritme zijn best doen om je de aller beste content te tonen in plaats van de allernieuwste content. 

Pijler 2: Volgend

Op het moment dat je veel mensen volgt op Instagram dient het algoritme te kiezen tussen meer content dan als je weinig mensen volgt.
Als je veel mensen volgt is de kans groot dat je niet alle foto’s van deze mensen zult zien. Volg je maar een handjevol mensen dan zul je waarschijnlijk een groot deel van de nieuwe posts zien.  

Pijler 3: Gebruik

De manier waarop je Instagram gebruikt heeft impact op de manier waarop het Instagram algoritme jouw tijdlijn samenstelt.

Als je veel tijd doorbrengt op Instagram, zul je meer posts zien naarmate Instagram dieper graaft in zijn catalogus.

Als je genoeg tijd doorbrengt op Instagram, kun je zelfs geen nieuwe content meer te zien krijgen. Zodra dit gebeurt, zal het algoritme je voorgestelde inhoud van nieuwe accounts voorschotelen – op basis van je eerdere interacties.
Als je echter elke dag maar een paar minuten in de app doorbrengt, krijg je van het algoritme alleen de hoogtepunten van de dag te zien.

Zo zet je het tijdlijn algoritme in jouw voordeel in

Naast het kijken naar jouw interesse op Instagram om jouw tijdlijn daarop aan te passen, bekijkt het algoritme het ook vanaf de andere kant. Die van je volger.

Het algoritme wil binnen jouw interesse de allerbeste foto’s hoog op jouw tijdlijn zetten.
Interesse op Instagram kent verschillende soorten. Zoals het enkel bekijken van een post, een like plaatsen of de post delen met je vrienden.
Ook de manier van engagement wordt gemeten door het algoritme. Hiermee proberen ze nog specifieker de juiste content op jouw tijdlijn en die van jouw volgers te krijgen. 

Dit zijn de meest belangrijke meetpunten van engagement op Instagram

Volgens Instagram Zijn de belangrijkste meetpunten voor de ranking van de feed:

  • Reacties plaatsen;
  • Liken;
  • Posts delen;
  • Weergaven.

Instagram post van Instaram over belangrijke engagements

Het Instagram algoritme voor Instagram Stories

Instagram Stories, die bovenaan je tijdlijn verschijnen, zijn meestal afkomstig van accounts waarmee je de meeste interactie hebt. Of dat nu is via likes, reacties, verhaal weergaven of DM’s is.

Het algoritme van Instagram Stories legt ook veel nadruk op actualiteit, omdat het ervoor wil zorgen dat het je altijd de nieuwste verhalen, van je favoriete accounts laat zien.
Als je regelmatig contact hebt met een account, komen die nieuwe verhalen vooraan in de rij te staan, telkens als ze een nieuwe story plaatsen.

Extra tip voor Instagram stories:

Dus met dit in gedachten is het een goed idee om consequent te posten op Instagram Stories.
Door vaker op Instagram Stories te posten, heb je een betere kans om kijkers te bereiken terwijl ze door hun dagelijkse verhalen bladeren – en hoe meer views je krijgt, hoe beter je ranking binnen het algoritme zal worden.

Hoe het Instagram algoritme werkt voor de Instagram Explore Page

De Instagram Explore Page is een enorm waardevolle plek. Dit is namelijk een van de beste manieren om ontdekt te worden door mensen die jouw pagina nog niet volgen. En zo kun je dus sneller groeien op Instagram.

De Instagram explore pagina

Begrijpen hoe het algoritme van de Explore Page werkt kan jou dus helpen om jouw pagina te laten groeien met nieuwe volgers.

Over het algemeen lijken de Explore Page- en het tijdlijn-algoritme op elkaar. Ze leveren beide content waarvan Instagram denkt dat je er het meest in geïnteresseerd zult zijn, op basis van je eerdere interacties.

Je Instagram tijdlijn bestaat uit foto’s en video’s van accounts die je al volgt, terwijl de Explore Page bijna bestaat uit content van accounts die je niet volgt.

De Explore pagina is voortdurend in ontwikkeling, met nieuwe onderwerp categorieën (zodat je kunt aanklikken welke content je op jouw Explore Page wilt zien) en geavanceerde zoekfunctionaliteiten die steeds worden geïntroduceerd.

Zo kun je bijvoorbeeld zoeken op plaatsen, hashtags en accounts.

Zoeken op Instagram Social Compass

Dit suggereert dat het algoritme van de Explore Page weet wat voor content er op Instagram gepost wordt.
Gelukkig is het niet zo moeilijk als je zou denken om je posts op de Instagram Explore Page te krijgen.

Het algoritme van de Explore Page probeert mensen in wezen de beste en meest relevante content te tonen.
Dus door continu geweldige content met sterke bijschriften en goede hashtags te plaatsen, vergroot je de kans enorm om getoond te worden op de Explore Page. 

Hoe het Instagram algoritme werkt voor IGTV en Reels

Het algoritme voor IGTV en Reels zijn nagenoeg gelijk aan elkaar. Vandaar dat we deze voor het gemak samenvoegen.

Beide functies van Instagram zijn volledig video gerelateerd. Het enige verschil is de lengte van de video’s. IGTV toont video’s van langer dan 1 minuut en Instagram Reels toont video’s die korter zijn dan 30 seconden.

Instsagram Reels en IGTV

Voor IGTV en Instagram Reels geeft het algoritme voorrang aan content van de accounts waarmee je het meest interactief bent, evenals het type posts waarmee je je doorgaans bezighoudt.

Op de Instagram Explore Page geeft het algoritme suggesties voor Reels en IGTV video’s waarin je wellicht interesse hebt. Dit is gebaseerd op wat Instagram denkt dat je leuk zult vinden, op basis van een machine learning-model.

Dit is hoe je jouw IGTV video’s en Reels de beste kans kunt geven om gezien te worden door nieuw (en bestaand) publiek.

De truc is om het algoritme zoveel mogelijk te helpen. Voor IGTV video’s kun je een preview van 1 minuut delen op je Instagram feed – dit verhoogt de initiële exposure en geeft een positief signaal af aan het algoritme.

Reels moet je altijd delen op je Instagram-feed en voorzien van verschillende hashtags om de vindbaarheid te vergroten.

Inzicht in het algoritme

Het Instagram algoritme is enorm uitgebreid en we kunnen hier bijna een boek over schrijven. Maar de punten in dit artikel zijn de basis. Deze basis is eigenlijk sinds de introductie nog niet veranderd.

Het belangrijkste is dus om te begrijpen dat het algoritme voor elk type Instagram gebruiker anders werkt. De gebruiker die veel op Instagram zit ziet andere foto’s bovenaan zijn tijdlijn dan de gebruiker die een paar minuten per dag op het platform zit.

Nu we ook meer inzicht hebben in het algoritme van Reels en IGTV merken we dat deze algoritmes afgeleid zijn van het algoritme op de tijdlijn.
Het gaat erom dat Instagram voor iedere gebruiker op individueel niveau de best mogelijke ervaring wilt geven.

Alright, tot zover de werking van het volledige Instagram algoritme.

Heb jij nog vragen over het algoritme van Instagram? Laat ze achter in de comments!

Over de schrijver
Ik ben mede-oprichter van Social Compass en het gezicht van de Instagram cursussen binnen Social Compass. De afgelopen jaren hebben we met Social Compass duizenden ondernemers geholpen op het gebied van social media Succes. Door eindeloos veel tests, toepassen en onderzoeken heb ik niet alleen mijn eigen pagina organisch kunnen laten groeien, maar heb ik ook vele anderen hiermee geholpen.
Jordan
Door

Jordan

op 13 May 2021

Wat een goede analyse! Jullie delen informatie die je niet vaker hoort of ziet. Normaal lees je de basis dingen over je content goed hebben enzovoort. Dit gaat veel dieper dan dat. Goed werk dit.

DNF
Door

DNF

op 13 May 2021

Dank voor de handige tips! Regelmatig hoor ik ook dat "opslaan in verzameling" het algoritme ook flink beïnvloed, dat kom ik in dit artikel niet tegen. Enig idee hoe dat zit?

Bastiaan de Vries
Door

Bastiaan de Vries

op 13 May 2021

Goed punt. Vaker over gehoord, echter mijn posts met hoogste aantal likes zijn niet per se degene die vaker bewaart zijn door volgers.

Dorus van den Elzen
Door

Dorus van den Elzen

op 13 May 2021

Dit is echt heel duidelijk uitgelegd van jullie hartelijk ❤️bedankt hiervoor

Sabrina
Door

Sabrina

op 14 May 2021

Dank je wel, heel waardevol. Nu word ik met mijn bedrijf veel gevolgd door mede leveranciers in mijn branche. Zij liken, DMen veel en zij zullen mijn posts veel te zien krijgen. Als 10% van je post maar getoond wordt aan je volgers, is het dan niet storend dat veel van die kansen naar die leveranciers (wel ambassadeurs, geen potentiële klanten) gaan? Is daar een manier voor? Is het om meer interactie vragen en bewust DMen op de reacties van potentiële klanten dus super zinvol? Ik snap hem!!

Reactie plaatsen