arrow_drop_up arrow_drop_down
1 mei 2019 

Alles wat je moet weten over het Instagram algoritme

Het Instagram algoritme

Het instagram algoritme, wat is dat precies en hoe werkt het. Dat ga ik je in deze blog uitleggen. Te beginnen met het algoritme zelf, want wat is dat precies. Het instagram algoritme is het systeem dat onder anderen bepaald welke foto’s jij als eerste op je tijdlijn ziet. Zoals misschien bekend, Instagram toont niet de foto’s die het laatst zijn gepost, maar Instagram toont de foto’s waarvan hij denkt dat jij die het liefst ziet. Dat is het werk van het Instagram algoritme. Het Instagram algoritme gaat verder dan alleen het selecteren van foto’s, het algoritme bepaald ook of jouw foto op de explore page komt. In deze blog focussen we ons op hoe het algoritme werkt voor welke foto’s jij wel- en niet ziet.
Het is bekend dat je ongeveer 10% van jouw volgers je posts zien, maar hoe kan dat precies en waarop wordt dat bepaald, dat ga ik vandaag uitleggen.

De drie pijlers

Instagram bepaald welke foto’s jij wel- en niet ziet aan de hand van drie grote pijlers: Interesse, recentheid en de relatie.

 

Interesse

Op het moment dat jij een foto upload dan schat Instagram in hoeveel interesse er zal zijn voor jouw post bij een specifieke gebruiker. Dit beoordelen ze op basis van de voorgaande interesse in jouw foto’s. Heeft die gebruiker bijvoorbeeld andere foto’s van jou geliket of gereageerd en kijkt de gebruiker vaak naar jouw profiel. Blijkt dat een gebruiker veel interesse toont in jouw account en jouw foto’s dan zal jouw nieuwe post hoger op de tijdlijn komen van die gebruiker. Toont diegene minder interesse, dan komt de post lager of niet op die persoon zijn tijdlijn.

Recentheid

Deze pijler spreekt redelijk voor zich, foto’s die als laatst gepost zijn worden door het algoritme hoger ingedeeld dan oude foto’s. Waarom? Instagram wil jou zo lang mogelijk op het platform houden, verse content kan ervoor zorgen dat je langer blijft, daarnaast vinden gebruikers het niet relevant om foto’s te zien die 4 of 5 dagen oud zijn.

Relatie

De derde grote pijler is de relatie tussen twee personen. Dus de relatie tussen de gene die post en de gene die die persoon volgt. Instagram probeert in te schatten wat de relatie is tussen jou en je volgers. Dit doen ze door te kijken naar o.a. de volgende punten:
– liken jullie elkaars foto, of liket alleen 1 van de 2 de ander zijn foto’s
– Reageren jullie op elkaar of niet
– Taggen jullie elkaar in foto’s
– DM’en jullie
– Bezoeken jullie regelmatig elkaars profielen

Als jullie elkaar bijvoorbeeld vaak taggen in foto’s en jullie hebben al een tijdje een DM gesprek, dan is de kans groot dat jullie vrienden zijn. Instagram zal dan de foto’s van die gebruiker boven aan jouw tijdlijn plaatsen, want jij vindt het waarschijnlijk leuk om diegene zijn foto’s te zien.

De overige pijlers

Dat zijn de drie grote pijlers waarop Instagram bepaald welke foto’s jij ziet. Echter dit zijn niet de enige speerpunten, er zijn ook nog drie lichter wegende factoren, namelijk: frequentie, volgend en gebruik.

Frequentie

Instagram houdt bij hoe vaak jij op de app zit. Als jij maar 1 keer per dag Instagram opent, dan zal de app de beste foto’s van die dag tonen. Maar als jij 6 keer per dag de app opent, dan zal Instagram de beste foto’s van dat moment tonen. De hoeveelheid tijd die jij spendeert op Instagram, beïnvloed de foto’s die jij ziet.

Volgend

De hoeveelheid mensen die je volgt beïnvloedt welke foto’s je wel en niet ziet. Als je bijvoorbeeld maar 50 mensen volgt, dan is de kans groot dat je alle foto’s ziet van deze mensen. Maar als je 500 mensen volgt zal je niet alle foto’s zien van deze mensen.

Gebruik

Als laatste kijkt Instagram ook hoe je de app gebruikt. Kijk je lang naar 1 foto, of scrol je snel door alle foto’s heen. DM je vaak, kijk je veel naar de explore page, al deze factoren spelen een rol in welke foto’s jij wel en niet ziet.

Zoals al eerder gezegd is dit de werking voor het algoritme op basis van welke foto’s jij wel en niet ziet. Volgens ons is het belangrijk om dit goed te begrijpen, zo kun je namelijk het bereik van je foto’s vergroten door de relatie met je volgers te verbeteren. Echter gaat het Instagram algoritme verder, want zo zijn er bijvoorbeeld andere maatstaven voor de explore page, limieten van Instagram, Instagram SEO en meer. Wil jij advies voor jouw pagina en hoe je deze beter kan laten aansluiten op het Instagram algoritme, kijk dan bij onze diensten voor zowel bedrijven als influencers of neem contact op.

Tot de volgende Instagram blog!

Alain

 

Over de schrijver
Ik ben mede-oprichter van Social Compass en het gezicht van de Instagram Expert Cursus. De afgelopen drie jaar heb ik alles geleerd wat er te leren valt over Instagram. Door eindeloos veel leren, toepassen en onderzoeken heb ik niet alleen mijn eigen pagina organisch kunnen laten groeien, maar heb ik ook vele anderen hiermee geholpen.
Reactie plaatsen