arrow_drop_up arrow_drop_down
6 augustus 2019 

5 tips voor meer bereik via hashtags!

Hashtags zijn erg belangrijk om nieuwe mensen te bereiken op Instagram. Vele pagina’s zijn groot geworden enkel door het goed toepassen van hashtags. Maar hoe gebruik je hashtags om meer mensen te bereiken binnen Instagram? In deze blog geef ik 5 tips hoe jij je hashtag strategie kan verbeteren!

Wat zijn hashtags?

Hashtags zijn verzamel tags die gebruikt kunnen worden om bepaalde content te classificeren binnen bepaalde categorieën. Binnen Instagram hebben hashtags een dominante functie, ze helpen namelijk de gebruiker bepaalde content te vinden. Voorbeeld: je bent op zoek naar een nieuwe zwembroek voor de zomer, je kan dan binnen Instagram zoeken op #zwembroek. Instagram laat je dan alle foto’s zien die gepost zijn met de hashtag zwembroek. Binnen Instagram zijn hashtags dus verzamelingen van content die gelijke eigenschappen hebben

 

 

Waarom zijn hashtags belangrijk?

Hashtags zijn belangrijk, omdat ze eigenlijk je toegang zijn tot nieuwe gebruikers! De kans is namelijk groot dat de mensen die zoeken op een hashtag jouw pagina nog niet volgen. Wanneer je dus de juiste hashtags gebruikt onder je foto dan kan het goed zijn dat nieuwe mensen jouw pagina ontdekken die voorheen nog niet bekend waren met jouw pagina! Maar hoe kan je dit nou optimaliseren? Hieronder vind jij 5 tips om hashtags zo goed mogelijk toe te passen om het bereik van je pagina te vergroten!

1. Kies de juiste hashtags

Binnen Instagram zijn er vele duizenden hashtags. Het is dus cruciaal dat je de juiste hashtag kiest die past bij jouw foto of video. Gebruik bijvoorbeeld geen #car bij een foto van een boot. Gebruikers die dan namelijk zoeken op de #car doen dit met de intentie om foto’s van auto’s te zien, de kans dat ze op een foto van een boot zullen klikken is erg klein. Ook is de kans om bij de ‘top post’ te komen nihil, de top post zijn namelijk de beste foto’s binnen de hashtag. Een foto van een boot binnen de #car zal weinig views krijgen en zal daarom niet kwalificeren voor een ‘top post’.

Vergroot je bereik op Instagram

2. Creëer je eigen hashtag

Als merk of bedrijf zijnde is het gebruiken van je eigen hashtag een goed idee. Namelijk, door het gebruik van je eigen hashtag vergoot je de kans dat gebruikers jouw bedrijf of merk gaan associëren met een bepaalde categorie. Daarnaast zorgt het voor herkenning, als je onder iedere post je eigen hashtag gebruikt zullen gebruikers dit steeds vaker gaan opmerken. Dit zorgt ervoor dat jouw merknaam beter in het hooft blijft zitten. Verder kan een eigen hashtag zorgen voor een verzameling van content, mocht een gebruiker zoeken naar foto’s of video’s van jouw merk dan ziet hij onder de hashtag van jouw merk al jouw content en alle content van klanten die jouw product gebruiken en dat gefotografeerd hebben.

3. Gebruik de juiste grote hashtags

De ene hashtag is populairder dan de andere, het is goed om te weten hoeveel foto’s en video’s een bepaalde hashtag heeft. Een hashtag met 10 miljoen foto’s is vele male groter dan een hashtag met 1000 foto’s. Op het moment dat je zeer grote hashtags gebruikt zullen je foto’s simpelweg weg vallen tussen alle ander foto’s. Er worden elke seconde namelijk zoveel nieuwe foto’s geüpload onder die hashtag dat jouw post eigenlijk niet zichtbaar is. Vermijd daarom te grote hashtags, probeer hashtags te gebruiken die kleiner zijn dan 5 miljoen foto’s. De beste strategie is om hashtags te verdelen in groepen, bijvoorbeeld 3 kleine hashtags, 3 middel grote, 3 grote. Mocht je foto nu heel erg goed zijn, dan mis je in ieder geval niet de kans om bij ‘top post’ te komen binnen een grote hashtag. Je kunt het onderstaande schema gebruiken:

  • 3 kleine hashtags  0-50.000 posts
  • 3 middel grote hashtags 50.000 – 500.000 posts
  • 3 grote hashtags 500.000 – 5.000.000 posts
  • 2 branded hashtags

4. Gebruik niet te veel hashtags

Van Instagram mag je maximaal 30 hashtags gebruiken per foto. Veel mensen en Instagram experts zeggen dat je deze alle 30 moet gebruiken, dit zorgt namelijk voor de grootste reach zou je denken. Echter het tegendeel is waar, 2018 is voor Instagram het anti-spam jaar. Dit houdt in dat ze alles doen tegen spam binnen de Instagramcommunity, ook hashtag spam. Gebruikers die 30 hashtags gebruiken zullen ‘gestraft’ worden door Instagram, omdat Instagram vindt dat de kans dat een foto onder 30 categorieën valt klein is en dat deze gebruiker enkel hashtags gebruikt voor persoonlijke doeleinden en niet voor een verbeterde gebruikerservaring. Hashtags dienen namelijk om het zoeken van bepaalde content gemakkelijker te maken voor de gebruikers. Gebruik 9-11 hashtags voor je foto, dit zorgt ervoor dat Instagram je niet zal straffen voor hashtagspam, doe je dit wel, dan zal Instagram je bereik verminderen, dit houdt in dat je foto door minder gebruikers te zien is. Wil je deze 9-11 hashtags optimaal benutten? Gebruik dan het hashtagschema dat hierboven staat!

5. Vermijd verbannen hashtags

Ook binnen Instagram zijn er hashtags die verbannen zijn. Als je deze hashtags gebruikt zal Instagram je direct straffen en het bereik van die post flink verminderen. Minder gebruikers zullen die foto zien! Verbannen hashtags zijn tags die beledigend kunnen zijn. Momenteel zijn er 114.000 verbannen hashtags binnen Instagram. Gebruik NOOIT verbannen hashtags, in het verleden heeft Instagram accounts permanent geblokkeerd. Dit doen ze omdat deze accounts onder meerdere foto’s verbannen hashtags gebruikten. Bekijk altijd eerst of de hashtag die je wil gebruiken niet verbannen is, dit doe je door jouw hashtag op te zoeken in de zoekbalk. Als de hashtag verbannen is zul je de tag niet tegen komen in de zoekresultaten, echter hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Mocht de hashtag tussen de zoekresultaten staan, klik dan op de hashtag en klik vervolgens op ‘recent’. Als de hashtag verbannen is zul je het volgende zien:

 

 

Tot zover deze tips om jouw bereik te vergroten door middel van hashtags! Heb jij nog tips die anderen moeten weten? Laat ze dan achter in de comments!

Tot de volgende Instagram blog!

Alain

Over de schrijver
Ik ben mede-oprichter van Social Compass en het gezicht van de Instagram Expert Cursus. De afgelopen drie jaar heb ik alles geleerd wat er te leren valt over Instagram. Door eindeloos veel leren, toepassen en onderzoeken heb ik niet alleen mijn eigen pagina organisch kunnen laten groeien, maar heb ik ook vele anderen hiermee geholpen.
Reactie plaatsen