Tegenwoordig ontkom je er maar niet aan; ChatGPT. Op het nieuws, op werk, school of binnen je vriendengroep. Je hebt er vast en zeker al over gehoord en over hoe handig het is.
Maar hoe kun je ChatGPT inzetten voor jouw social media strategie? 🤔
Wat is ChatGPT?
Voor het geval er nog geen belletje bij je is gaan rinkelen; ChatGPT is een online chatbot ontwikkeld door OpenAI - een onderzoeksorganisatie die werkt aan kunstmatige intelligentie en machine learning. Het is ontworpen om verschillende taken uit te voeren, zoals een tekst samenvatten, antwoord geven op bepaalde vragen of een verhaal te schrijven.
Hoe gebruik je ChatGPT?
Deze tool is eenvoudig ingericht en is super makkelijk te gebruiken.
Wij helpen jou op weg met deze 3 eenvoudige stappen:
Stap 1: Maak een account
Een account aanmaken doe je via ‘sign up’ , daar vul je je e-mailadres in en maak je een wachtwoord aan. Kort daarna krijg je een bevestigingsmail om je account te verifiëren.
Stap 2: New chat
Zodra je je account hebt bevestigd, krijg je de interface van ChatGPT te zien. Je krijgt een aantal voorbeelden te zien van wat je kunt vragen, wat de mogelijkheden zijn en de limieten.
Leuk feitje: Hoewel ChatGPT's interface enkel in het Engels beschikbaar is, is ChatGPT 26 talen machtig! Je kunt daarom gemakkelijk in je moedertaal conversaties houden.
Stap 3: Schrijf een prompt.
Jouw vraag of taak die je meegeeft aan ChatGPT wordt ook wel ‘prompt’ genoemd. Het is belangrijk om die zo goed mogelijk te formuleren om het maximale uit ChatGPT te halen.
Daarnaast is het belangrijk dat je op dezelfde ‘chat’ doorgaat met je vragen. ChatGPT slaat namelijk alle informatie op, om je zo nog specifieker antwoord te kunnen geven op je volgende vraag.
ChatGPT inzetten voor je socials
Okay, nu je de basis weet, kunnen wij ChatGPT gaan inzetten voor jouw socials.
Platform bepalen:
Of je nu een influencer bent of een kinderkledingwinkel hebt in Amsterdam, het is goed om het juiste platform te bepalen. TikTok is super populair maar is dit wel het juiste platform voor jouw pagina specifiek? Dit is afhankelijk van verschillende factoren; Wat voor content wil je maken? Waar is je doelgroep actief? Wat is je uiteindelijke doelstelling?
Wellicht dat je al een beeld hebt van je doelgroep en wat je wilt bereiken met je content, maar weet je nog niet wat het juiste platform voor jou is. ChatGPT kan je hierbij helpen en een aantal suggesties geven met daarbij een korte toelichting.
Dit is een voorbeeld van een prompt die je kunt gebruiken om het juiste platform te bepalen:
Voorbeeld prompt: “Welke sociale media platformen zijn voor mij het beste om in te zetten om meer naamsbekendheid te creëren voor mijn bloemenbedrijf Roosje in Amsterdam? Mijn doelgroep zijn vrouwen tussen de 21 en 45 jaar oud die het leuk vinden om bloemen in huis te hebben.”
Inzetten voor contentinspiratie:
Onderwerpen
Nu je hebt gekozen voor het juiste platform is het tijd om te bepalen wat voor onderwerpen je kunt gebruiken om interessante en aantrekkelijke content te creëren. Laten wij als platform voorbeeld Instagram nemen. Met de volgende prompt kun je een aantal onderwerpen genereren en op een rijtje krijgen.
Voorbeeld prompt: “Geef mij verschillende onderwerpen waar ik Instagram content voor kan maken voor mijn bloemenbedrijf Roosje.”
Passende foto’s/video’s
Voor elk onderwerp hoort een passende foto of video. Visuele communicatie trekt de aandacht van de kijker en kan je helpen om je boodschap beter over te brengen. Met het antwoord op de prompt die je hierboven hebt geschreven kun je ideeën en inspiratie opdoen voor een geschikte foto of video voor jouw onderwerp.
Voorbeeld prompt: “Geef mij passende foto en/-of video ideeën voor het onderwerp [jouw onderwerp]”
Passende captions
Het klinkt simpel, maar je hebt vast wel een keer te lang bij stil gestaan om een pakkende caption te schrijven. Het is ook niet volledig onbelangrijk, aangezien een goede caption zorgt voor interactie met je volgers. Of het nu informatief, grappig, waardevol of een aanleiding is voor een gesprek, een caption kan het verschil maken. Je zou je prompt als volgt kunnen formuleren om hier een idee te krijgen wat voor captions je kunt gebruiken.
Voorbeeld prompt: “Geef mij caption ideeën voor mijn [passende foto/video]. Het gaat hierom een Instagrampost voor mijn bloemenbedrijf Roosje.”
Inzetten voor meer bereik:
Nu je de juiste foto en het perfecte bijschrift hebt gevonden, wil je natuurlijk zo veel mogelijk bereik genereren. Dit kan op twee verschillende manieren: organisch of betaald.
Organisch
Hashtags
Een organische manier is het gebruik van de juiste hashtags. Dit kan bijdragen aan de betrokkenheid en bereik van je posts. Maar wat zijn de juiste hashtags voor jouw post?
Voorbeeld prompt: “Maak een hashtag analyse met 30 hashtags, verdeeld in kleine, middelgrote en grote hashtags, die ik kan gebruiken voor de Instagram pagina voor mijn bloemenbedrijf Carla & Eve in Amsterdam”
Interactie strategie toepassen
In social media is interacties een belangrijk onderdeel. Het liken van foto’s, het volgen van pagina’s of simpelweg het posten van content zijn allemaal soorten interacties. Een van de meest effectieve manieren om op een organische manier te groeien is daarom ook om een actieve interactie strategie toe te passen. Kijk naar soortgelijke accounts en bekijk de volgers ervan. Dit zijn vaak accounts die wellicht ook interesse hebben in jouw content.
Hoewel ChatGPT enkel kan ‘chatten’, kan het wel een strategievorm voor je opzetten.
Een strategie waarbij je dagelijks interacties gaat uitvoeren met de volgers van de soortgelijke accounts. Dit is immers ook waar jouw doelgroep op actief is.
Je kunt een bepaald interactie doel voor jezelf opstellen (bijv. 50 mensen volgen, 20 posts liken en 10 reacties schrijven) en ChatGPT vragen om wekelijks of maandelijks een strategie op te stellen zodat je consistent interacties kunt blijven uitvoeren met je doelgroep.
Betaalde campagne
Wanneer je social media pagina(‘s) duidelijk weergeven wie je bent, wat je doet en wat je voor de bezoeker kan betekenen, kun je aan de slag met betaalde campagnes.
Hierbij ligt de focus op het genereren van meer leads en klanten op korte termijn.
Ook hierbij kan ChatGPT je helpen.
Hieronder de stappen die je doorloopt voor het opzetten van een betaalde campagne op social media:
- Bepaal hoe je jouw doelgroep het beste kan bereiken
Ook wanneer je aan de slag gaat met betaalde advertenties is het belangrijk om in te spelen op de behoeftes van je doelgroep. Bedenk op welke platformen en op welke manier je jouw doelgroep kan bereiken. Ga na waar hun behoeftes liggen en welk probleem je voor hen gaat oplossen.
Uiteraard kun je dit aan ChatGPT overlaten door bovenstaande vragen te stellen. - Bedenk de onderwerpen waar je op in kan spelen
Wanneer je de behoeftes en pijnpunten in kaart hebt gebracht ga je aan de slag met onderwerpen om hierop in te spelen.
Voorbeeld prompt: “Geef mij passende onderwerpen voor mijn advertenties o.b.v. van de behoeften en pijnpunten die we eerder in kaart hebben gebracht.” - Maak pakkende visuals
O.b.v. de onderwerpen kun je ChatGPT pakkende visuals laten bedenken voor de advertenties. Het maken van deze visuals kun je vervolgens zelf doen of een andere AI tool inzetten om deze voor je te generen. - Schrijf converterende advertentieteksten
Een belangrijk onderdeel bij je advertenties zijn de advertentieteksten die je gebruikt bij de visuals. O.b.v. de onderwerpen die je hebt bedacht kun je ChatGPT deze teksten laten schrijven. - Ontwerp een converterende landingspagina
Een belangrijk onderdeel voor het succes van de campagne is de pagina waar bezoekers op uitkomen nadat ze op een advertentie hebben geklikt. Je visuals en teksten kunnen nog zo goed zijn, maar als de landingspagina niet goed is, raak je jouw bezoekers daar alsnog kwijt.
Ook hier kan ChatGPT je bij helpen.
Voorbeeld prompt: “O.b.v de advertenties die we hebben gemaakt, geef mij de layout van de landingspagina waar de bezoekers op uitkomen nadat ze op de advertentie hebben geklikt”
Je kunt zelfs nog verder gaan en ChatGPT de pagina voor je laten bouwen! 😮
Handige AI-tools die je kunt inzetten voor jouw social media.
Naast ChatGPT zijn er talloze andere super handige AI-tools die jouw leven makkelijker kunnen maken. Ik heb er een aantal op een rijtje gezet:
Midjourney
Deze tool laat letterlijk je verbeeldingen tot leven komen. Midjourney is ontwikkeld door OpenAI (net zoals ChatGPT) en genereert afbeeldingen op basis van je prompts. Je kunt er digitale kunst van laten maken tot levensechte portretten.
Het is bizar wat deze tool voor jou kan betekenen!
DALL-E
Nog een AI tool die is ontwikkeld door OpenAI: DALL-E. Dit is een systeem dat realistische afbeeldingen en kunst kan creëren op basis van de tekstopdrachten die je meegeeft. Het kan verschillende concepten, attributen en stijlen combineren waardoor het net lijkt alsof Van Gogh ermee aan de haal is geweest.
NaturalReader
Je hebt net een pakkende commerciële radiotekst getypt (of laten typen 😉) maar kan niemand vinden die het voor je wilt inspreken. Met NaturalReader kun je al je teksten of documenten laten inspreken door een brede selectie van stem stijlen in verschillende talen.
Adobe Photoshop Generative Fill
Sindskorts is ook Adobe op de markt gekomen met ook een AI feature. Met Generative Fill kun je snel afbeeldingen maken, uitbreiden, verwijderen of vervangen met eenvoudige tekst opdrachten.
Waarom jij aan de slag moet gaan met ChatGPT en andere AI Tools
Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom jij aan de slag moet gaan met ChatGPT en andere AI Tools. Los van het feit dat het je super veel tijd kan besparen, zijn deze tools ook erg handig om inspiratie op te doen of voor het creëren van iets. De mogelijkheden zijn eindeloos en dit heb je in deze blog kunnen lezen.
Kortom, maak de complexere taken eenvoudig voor jezelf met behulp van AI.
Waar gebruik jij ChatGPT of andere AI Tools voornamelijk voor?