14

April

2023

0

Minuten leestijd

6 creatieve design tips om écht op te vallen met jouw advertenties

6 creatieve design tips om écht op te vallen met jouw advertenties

Reclame. Al eeuwen is het niet weg te denken uit ons straatbeeld en hedendaags al helemaal niet uit ons digitale bestaan. Je hoeft je favoriete social media app maar te openen en de uitgesproken beelden en advertenties vliegen je om de oren.

In de afgelopen jaren heeft online adverteren een vlucht genomen en is het makkelijker dan ooit om social media content te delen en jouw campagne live te krijgen. Maar, hoe val je nou echt op tussen die zee van reclame uitingen? In dit artikel vind je 6 tips voor goede advertentie visuals voor jouw volgende campagne.

1. Houd de visual simpel

Wat we veel tegen komen in advertenties, en waar wij onszelf ook regelmatig op betrappen, is dat we heel veel willen vertellen in één beeld. Dat is logisch, je hebt tenslotte zoveel te vertellen over jouw product of dienst. En je wilt ook het liefste zoveel mogelijk type personen aanspreken met jouw visual.

Toch bestaat het bekende “less is more” niet voor niets. Juist door focus op één specifiek beeld kun je opvallen met een visual. Door minder elementen in je advertentie visual weer te geven kun je de aandacht van de kijker heel bewust naar een bepaald punt trekken en zo jouw boodschap extra goed overbrengen.

Daarbij kun je met het less is more principe gemakkelijker rust en eenvoud in een ontwerp krijgen. Iets waar menig menselijk oog blij van wordt.

Onderstaand voorbeeld is een advertentie voor een campagne van Lego. Met één beeld en zelfs zonder copy vertellen ze over de wereld die je achter de bekende bouwsteentjes kunt vinden.

Campagne visual van Lego

Lego door Blattner Brunner

2. Gebruik visuele metaforen

Bij het maken van een advertentie visual hoef je niet altijd letterlijk te laten zien wie je bent of wat je doet. Door het toepassen van visuele metaforen in je visual laat je kijkers nadenken over wat hiermee bedoelt wordt.

Om op een andere manier op de vallen met jouw advertentie visual kun je, net als met taal, ook spelen met beeld. Door bepaalde elementen te combineren of op een andere manier te tonen kun je een boodschap uitdragen die echt binnenkomt.

Het is misschien niet makkelijk, maar kijk eens goed op een ‘abstracte manier’ naar jouw product of beelden die bij jouw organisatie horen. Kun je dit combineren met een totaal ander beeld? Wees creatief en wie weet vind je de gouden combinatie. Denk bijvoorbeeld aan het combineren van een granaat met een artisjok… ;-)


Advertentie van Elter Drugs

Elter Drugs door AW Nazca Saatchi & Saatchi

3. Voeg een call-to-action toe

Een call to action toevoegen aan jouw advertentie is in veel gevallen essentieel. Niet alleen in de advertentie copy, soms onder de visual, maar ook in de advertentie visual zelf.

Bij het bedenken van een call to action is het belangrijk je af te vragen wat je wil bereiken met jouw beeld. Wat is de actie die jouw doelgroep zou moeten ondernemen na het zien van jouw advertentie? Bedenk hier één sterke zin voor in gebiedende wijs en plaats deze in jouw uiting.

En ook hierbij: durf creatief te zijn. Een call-to-action hoeft niet persé altijd te slaan op de directe verkoop of conversie, maar mag ook iets algemener zijn.

Sterk bij dit voorbeeld is dat Monarto Zoo er niet voor heeft gekozen om een standaard call-to-action heeft gekozen zoals “Kom nu naar de dierentuin”, maar juist de focus heeft gelegd op één specifiek onderdeel van hun dierentuin en deze met een vorm van (enigszins flauwe) humor in hun visual hebben verwerkt. Hierdoor vallen ze op en zal de advertentie zeker opvallen.

Ad van Monarto Zoo

Monarto Zoo door Showpony Advertising

4. Creëer beweging

In veel gevallen valt een bewegend beeld meer op dan een statisch beeld. Logisch natuurlijk; wij mensen voelen ons nou eenmaal meer aangetrokken door een beeld dat “leeft” dan iets dat statisch is.

Maar beweging? Dat kan toch alleen in video’s of animaties? Ja, dat klopt, maar dat betekent niet dat je geen beweging kan illustreren. Zo zijn er verschillende technieken en tools om jouw foto te bewerken zo dat het lijkt alsof er veel dynamiek/beweging in de visual zit. Bijvoorbeeld door een Motion Blur filter in Photoshop.

Maar je kunt ook een nóg creatievere invulling geven aan beweging. Kijk bijvoorbeeld naar deze geniale advertentie van Ajax (niet de voetbalclub 😉). Door de beweging van de hand te volgen wordt de kijker uitgenodigd langer te kijken naar de visual dan gewoonlijk.

Ajax Ad

Ajax door Y&R

5. Maak gebruik van diapositieve vorm / negatieve ruimte

Je hebt ‘m ongetwijfeld ooit eens gezien: een beroemde tekening uit 1888 waarin je zowel een jonge dame kunt herkennen, als een oude vrouw. Een zeer opvallend beeld met een techniek die zo nu en dan ook wordt toegepast in de reclame.

Door het gebruik van de negatieve ruimte van een beeld kun je 2 totaal verschillende objecten tonen zonder dat dit direct zichtbaar is.

Wat is negatieve ruimte? Negatieve ruimte is bijvoorbeeld een donkere achtergrond die om een licht element staat. Het lichte element is een object, maar het donkere deel, dat in eerste instantie gewoon een simpele achtergrond lijkt, is op zichzelf ook een object.

Deze manier van ontwerpen zal geen makkelijke route voor jouw advertentie visual zijn, maar als het je lukt zal het zeker lang blijven hangen bij jouw doelgroep en er voor zorgen dat je opvalt.

Wat zie jij in onderstaande visual? 👀

IBM ad

IBM door Ogilvy

6. Maak gebruik van bekende en iconische figuren

Als laatste willen we deze tip niet overslaan: wat er ook écht voor kan zorgen dat mensen blijven hangen op jouw advertentie visual is het gebruik van bekende iconen.

Het is niet voor niets dat de hedendaagse top 40 vol staat met muziek die is voortgekomen uit eerder gemaakte hits. Ons brein voelt zich nu eenmaal eerder aangetrokken tot iets herkenbaars, dan tot iets totaal onbekends.

Het gebruik van bekende figuren of iconen kan daarom positief uitpakken voor jouw campagne. Maar let op: probeer altijd een creatieve invalshoek te vinden voor jouw advertentie en maak vooral geen misbruik van het succes van een ander.

In onderstaande Samsung advertentie raken ze wat ons betreft de juiste snaar. Door Vincent van Gogh als herkenbaar icoon te gebruiken valt het op. Combineer dit met een vorm van innovatie, een prachtige vorm van illustreren, subtiele maar sterke copy en je hebt de perfecte advertentie.

Samsung Ad

Samsung doorLeo Burnett

Bottomline

Goede advertentie visuals zijn essentieel voor een goed resultaat van een campagne. Nu zijn de voorbeelden die wij geven natuurlijk niet van de minste merken en veelal bedacht door grootschalige marketing agency’s. Het is misschien niet makkelijk om je aan dat niveau te kunnen meten, maar wij hopen je hier wel mee te hebben geïnspireerd.

Neem dus de volgende design tips mee als jij aan de slag gaat met visuals voor een campagne:

  • Kies één duidelijke boodschap uit en houd jouw beeld eenvoudig;
  • Probeer te zoeken naar een metafoor door vormen te combineren;
  • Bedenk een krachtige call-to-action die aanzet tot actie;
  • Een beeld dat lijkt alsof het beweegt valt vaak meer op dan een statisch object;
  • Probeer te spelen met ‘negatieve’ ruimte in jouw ontwerp;
  • Kun je jouw campagne insteken vanuit een iconisch figuur? Test dit dan zeker uit!

Eens sparren met een van onze creatieven over hoe wij jouw campagne op een onderscheidende manier neer kunnen zetten? Plan dan een vrijblijvende kennismaking in.

Lees ook: