18

August

2019

0

Minuten leestijd

Organisch groeien op Instagram, hoe doe je dat precies

Groei icoon

Om te beginnen, wat houdt organisch groeien precies in in. Als we het hebben over organisch groeien op Instagram dan is dat het groeien van volgers dat wordt behaald vanuit de pagina zelf. Dus stel: je hebt een Instagram pagina, je post wat foto’s en liked wat foto’s van andere. De mensen die jouw pagina op dat moment bereikt is je organisch bereik, de volgers die daar uit voort komen is je organische groei. Als je bijvoorbeeld een Instagram advertentie hebt lopen, dan zijn de mensen die je daardoor gaan volgen niet organisch. De mensen die je gaan volgen door het liken van foto’s of het volgen van ander zijn wel organisch, want dit wordt bereikt door de pagina zelf.

De situatie

Hoe het was:

Als je drie jaar geleden een foto posten op Instagram die van hoge kwaliteit was, met de juiste hashtags dan was de kans dat je op de explore page kwam eigenlijk gegarandeerd. Dat niet alleen, maar al had jij bijvoorbeeld 50.000 volgers en veel mensen likete jouw post, dan werd deze foto ook op de explore page getoond van vrienden van jouw volgers. Kortom, groeien op Instagram was vele male makkelijker. Zo zag je in deze tijd veel Instagrammers ontzettend snel organisch groeien.

Hoe het nu is:

Op dit moment zien we een hele duidelijke trend dat het komen op de explore page en dus het automatisch en zonder echte moeite groeien op Instagram verleden tijd is. Hoe kan dat? Het platform raakt verzadigd. Veel gebruikers, veel foto’s. Instagram wil jou zo lang mogelijk op het platform houden, dat betekend dat ze enkel de foto’s laten zien waarvan ze zeker zijn dat ze je echt tof vindt. Dit geld ook voor de explore page. In het kort houdt dit in dat het vele male moeilijker is om op iemands explore page te komen, want de eisen zijn veel strenger. Ook is het niet meer zo dat de vrienden van jouw volgers je foto zien op hun explore page. Ook al heb je vele duizenden volgers, snel groeien, zonder strategie is erg lastig. De niche met de grootste problemen in de fashion niche. Daar groeien grote influencers (200K+) maar met gemiddeld 10-100 volgers per dag.

Kleren hangers


Waarom vooral de fashion niche? Hier is een grote verzadiging, door een snel stijgende hoeveelheid Instagrammers is het bijna onmogelijk om hier nog bovenuit te steken. Wat zijn prominente niches voor organisch bereik? Fitness en travel. Als we echter kijken naar de fitness niche zien we nog wel veel organische groei. Ook zien we dat mannen het lastiger hebben dan vrouwen. De reden hiervoor is dat Instagram voor 68% bestaat uit vrouwen. Onderstaand drie grote fitness influencers. De onderstaande drie profielen gebruiken geen specifieke groei strategie (buiten goede foto’s en hashtags om).

Hoe zorg je ervoor dat je organisch groeit op Instagram:

Ook al zijn de kansen minder geworden, organisch groeien zonder strategie kan nog steeds, zelfs in de fashion niche. Hiervoor zijn twee dominante mogelijkheden:

Viral content:

Viral content posten spreekt eigenlijk voor zich. Content die zo pakkend is dat het viraal gaat op Instagram. Mensen liken en delen het massaal, wat zorgt voor een extreem groot bereik. Het enige probleem is: hoe maak je viral content. Voorbeelden van virale pagina’s: @explore.the.luxx

Wees de autoriteit in je niche:

De autoriteit zijn in je niche is niks anders dan de persoon zijn waar iedereen tegenop kijkt. Dit bereik je door de aller beste content te maken binnen jouw niche. Dit kan elke niche zijn. Wat gebeurt er dan: repost pagina’s in je niche gaan jouw content reposten, want het is het aller beste wat er is. En jouw account wordt de benchmark voor de gehele niche. Het resultaat is veel exposure en dus veel organische groei. De autoriteit in de mannen fashion niche is @rowanrow. Hij volgt 0 mensen en post niks anders dan extreem hoog waardige content. Het resultaat: Rowan Row wordt door iedere prominente repost pagina op Instagram gerepost, wat resulteert in een enorm bereik.

Conclusie:

Organisch groeien op Instagram zonder een gerichte strategie is binnen het huidige Instagram algoritme erg lastig. Het moeilijkste is het voor de fashion niche. De fitness en travel niche hebben echter nog wel kansen om te groeien, mits de pagina hoge kwaliteit is al op dit moment genoeg volgers heeft (50K+). Namelijk ook in de fitness niche hebben kleine instagrammers het zwaar wegens verzadiging. Voor de fashion niche is organisch bereik nog minder, vooral bij infleuncer tot de 1 miljoen volgers, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Gebruikers met 1 miljoen + hebben weinig last van de nieuwe algoritmes, de groei in dit segment is relatief stabiel. Bedrijven op Instagram hebben het nog lastiger op Instagram, omdat hier vaak de content niet kan concurreren met dat van influencers. Wat blijkt: ook al heb je vele duizenden volgers, groeien zonder strategie is ontzettend lastig, de verwachting is dat dit alleen maar lastiger zal worden door het stijgende aantal Instagram gebruikers. Het is niet meer zo dat als je eenmaal een paar duizend volgers hebt, dat dat vanzelf gaat zorgen voor meer volgers. In ieder geval niet in zulke mate als drie jaar geleden.

Organisch groeien op Instagram, De oplossing

Content koning, probeer de autoriteit te worden binnen jouw niche of creëer virale content. Dit is erg lastig en de waarheid is dat in de huidige Instagram omgeving viral content maken of de autoriteit worden ontzettend arbeidsintensief, duur en moeilijk is. Natuurlijk zijn er andere manieren. Volgens ons is de beste oplossing een gerichte Instagram marketing strategie die actief bijgehouden wordt en naadloos aansluit op jouw doelgroep. Het is van belang om actief interactie uit te oefenen met jouw doelgroep. Zo maximaliseer je de kans om gezien te worden. Deze strategie staat garant voor organische groei, want het maakt gebruik van de core van Instagram. Namelijk: actief mee doen in jouw community. Het toepassen van andere strategieën kan natuurlijk ook, er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome! Zoals Instagram Ads, het kopen van een repost op een grote pagina, of het inzetten van sub-accounts die jouw hoofdpagina promoten. Zet meerdere manieren in om diversiteit te creëren in jouw groeistrategie, wat zorgt voor een sterkere groei. Wil jij een opmaat ontworpen strategie voor jouw pagina of wil je hulp met het verbeteren van jouw content strategie? Neem contact op of bekijk onze diensten voor bedrijven en influencers.

Tot de volgende blog!

Alain

Lees ook: