arrow_drop_up arrow_drop_down
25 september 2019 

3 manieren voor meer likes en comments op Instagram

In deze post ga ik 3 manieren vertellen hoe jij direct meer likes en comments krijgt op jouw Instagram pagina. Veel bedrijven, maar ook influencers merken soms lage engagement op hun foto’s. Daarom ga ik in deze blog de 3 beste manieren vertellen waarop jij je engagement kan verhogen met uitleg hoe je dit het beste kan doen voor het maximale resultaat! Alle drie de manieren zijn getest door mijzelf op meerdere pagina’s.

1. Post carrousel

We beginnen met de besta manier voor meer engagement. Een post carrousel. Een post carrousel zijn een post die meerdere foto’s in 1 post bevat. Dit zijn dus een soort albums waar je doorheen kan swipen. En post carrousel is de beste manier voor hogere engagement. Echter, er zijn een paar dingen waar je op moet letten bij een carrousel.

Om het gewenste resultaat moet je carrousel aan de volgende punten voldoen:

  • Minimaal 5 foto’s
  • De eerste foto is de beste foto
  • De laatste foto is de 2e beste foto

Waarom deze punten? Minimaal 5 foto’s is een absolute must, dit heeft meerdere redenen:

  1. De kans dat er een foto tussen zit is groter als je meer foto hebt = grotere kans op likes
  2. Hoe meer foto’s, hoe langer mensen kijken. De ‘view time’ wordt ook als engagement gerekend. Dus hoe langer mensen kijken naar je post, hoe hoger de kwaliteit van de post is denk Instagram. Wanneer Instagram denkt dat je post van hoge kwaliteit is zullen ze hem aan meer mensen laten zien en bereik je makkelijker de explore page
  3. Op het moment dat de eerste foto van hoge kwaliteit is trek je de aandacht van de gebruiker, door de 2e beste foto als laatste te doen beloon je de gebruiker voor het bekijken van alle foto’s in de carrousel.

Als je je carrousel op deze manier inricht is de kans op hoge engagement zeer groot, bekijk mijn eigen case study op mijn pagina @menstylelegends: (De foto’s zijn 2 dagen na elkaar gepost)

Hoe krijg je meer likes

Post met carrousel (links), post zonder carrousel (rechts)

2. Langere en inhoudelijke captions

Zoals genoemd in punt 1, de ‘view time’ de tijd dat een gebruiker naar jouw post kijkt wordt mee gerekend als engagement. En zoals bekend, hoe meer engagement, hoe meer mensen jouw post te zien krijgen en hoe groter de kans is dat je op explore komt. Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar langere captions zorgen dus voor een langere view time. Dit zorgt voor dus voor meer engagement op je post. Inhoudelijke captions bieden jou de kans om meer informatie over te krijgen naar de gebruiker. Zo kan je een persoonlijk verhaal vertellen in de caption of meer vertellen over de voordelen van jouw organisatie. Wat ik vaak zie op Instagram is dat er erg veel moeite in de foto wordt gestoken, maar dat er vervolgens haastig een caption onder geschreven wordt. Probeer niet alleen waarde toe te voegen in de foto, maar ook in de caption. Captions op Instagram hebben geen maximaal aantal karakters. Gebruik deze ruimte dus, mijn case studies op dit onderwerp laten zien dat langere captions zorgen voor meer engagement. Hieronder een vergelijking. (De foto’s zijn vlak na elkaar gepost)

Meer likes op Instagram

Post met lange en inhoudelijke caption (links), post met korte caption (rechts)

3. Meer stories

Instagram stories is één van de beste functies van het complete platform. In het kort is het een laag drempelige manier om meer content te plaatsen op Instagram. In stories kan je meer rauwe en onbewerkte content posten, omdat deze content maar 24 uur beschikbaar is. Geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen van jouw organisatie. Hoeveel stories moet je plaatsten per dag? Zoveel als mogelijk! Echt, hoe meer hoe beter. Ik zou zeggen minimaal 5 per dag. Dit lijkt misschien veel, maar ik heb dit zelf getest op mijn persoonlijke profiel. Ik posten een week lang, minimaal 5 stories per dag. De resultaten waren direct merkbaar. Mijn profielbezoeken waren die week 100.000. Dit is een verdubbeling, gemiddeld heb ik namelijk 50.000 tot 60.000 bezoekers per week. Die week heb ik niet meer foto’s gepost, enkel elke dag structureel minimaal 5 stories gepost. Stories posten neemt nog geen minuut per story in beslag, dus voor 5 minuten van je tijd per dag kan je de engagement van je pagina verdubbelen! Maar hoe werkt dit binnen het algoritme? Instagram beloont gebruikers die veel content maken, namelijk: meer content op Instagram is meer content om te bekijken voor je volgers, zo blijven mensen langer op het platform. En hoe langer mensen op het platform blijven, hoe meer Instagram verdiend. Dus Instagram zal je belonen door je content aan meer gebruikers te laten zien. Daarnaast worden Instagram stories meer bekeken dan de Instagram feed zelf! Dit komt, omdat stories boven aan staan. Dus als je meer stories post, zullen meer mensen jouw merk of profiel zien. Hierdoor wordt jouw engagement ook hoger.

Tot zover deze post over het verhogen van de engagement op jouw pagina. Engagement kan zorgen voor sterke groei op Instagram, maar een sterke hashtag strategie kan ook goed helpen! Ontdek onze tips voor hashtags hier!

Heb je vragen? Laat ze achter in de comments!

 

Cheers,

 

Alain

 

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen