Meer trouwe klanten en een betere community via Instagram
Meer trouwe klanten en een betere community via Instagram
09 oktober 2018 

Meer trouwe klanten en een betere community via Instagram

Een sterke online community is erg belangrijk als bedrijf zijnde. Een echte community zijn mensen die jouw merk waarderen, volgen, engagen en trouwe klanten worden. Echter het opbouwen van een sterke community is lastiger. Daarom in deze blog: hoe bouw je een sterke community via Instagram.

Content

Content is het allerbelangrijkste punt van het opbouwen van een community. Je content moet te allen tijde aansluiten bij je doelgroep. In hoofdlijnen betekent dit het volgende:

  • Post consistent
  • Post soortgelijke content
  • Vertel een verhaal

Post consistent

Het regelmatig en consistent posten is erg belangrijk. Zie je Instagram als een serie, als GTST besluit om om 7 uur te beginnen in plaats van 8 uur, dan zouden er een hoop boze fans zijn. Hetzelfde werkt voor Instagram. De echte fans willen altijd nieuwe content zien, als jij consistent op vaste dagen en vaste tijden post dan weten ze wat ze wanneer kunnen verwachten. Dit zorgt voor vertrouwen.

Post soortgelijke content

Je community is er, omdat ze de content die je post en het verhaal erachter interessant of tof vinden. Verander dus niet opeens het soort content. Als je als kledingmerk altijd foto’s post van kleding, ga dan niet opeens foto’s posten van Amsterdam. Jullie community verwacht foto’s van kleding en daarom volgen ze je, een verandering in het soort content brengt verwarring. Wil je meer likes op je foto’s? Kijk hier!

Vertel een verhaal

Een merk is meer dan alleen het product, vertel via Instagram het verhaal van jouw merk. Dit zorgt ervoor dat jouw volgers zich nog meer kunnen identificeren met jouw merk. Hierdoor wordt de band sterker en is de kans op aankoop/her aankoop en trouwe klanten vele male groter. Dit kan doormiddel van een goede caption, Instagram stories of foto’s die een verhaal vertellen.

Communicatie

Jij bent er als merk voor je community, zij zijn jouw klanten, luister naar ze en ga het gesprek aan. Dit kan op de volgende manieren:

  • Stories
  • Reageren op comments
  • Het gesprek zoeken

Stories

In stories kan je gemakkelijk feedback vragen aan jouw community. Vraag ze b.v.b. wat ze vinden van bepaalde kleuren, bepaalde designs en gebruik deze feedback. Iedereen wilt ertoe doen deze tijd. Als merk kan je hier goed op inspelen. Gebruik polls in je stories en vraag feedback. Zo wordt de band met je community sterker en is de kans op aankopen en trouwe klanten groter.

Reageer op comments

Je probeert een community te bouwen, dit is geen één richtingsweg. Als je wilt dat volgers meer betrokken worden bij jouw merk dan zul je ze moeten binden aan je merk. Je moet luisteren naar hun mening en hierop reageren. Ik hoor vaak merken die zeggen dat ze een sterkere community willen met trouwe klanten, maar ze reageren op geen 1 comment of DM die ze krijgen. Start met het reageren op comments, hierdoor voelen je volgers zich betrokken bij je merk en krijgen ze het idee dat ze deel uitmaken van de lifestyle die jouw merk biedt. Ook dit zorgt voor trouwere klanten.

Het gesprek zoeken

Jouw community bouwen kan ook buiten jouw eigen volgers, zoek het gesprek op met mensen die je nog niet volgen, maar waarvan je denkt dat ze je merk wel tof vinden. Dit kan door te reageren op foto’s van hun, of door comments te liken die ze plaatsen. Probeer je merk voor te leggen aan die persoon en reageer verder als hij terug reageert. Zo laat je zien dat jij als merk actief bezig bent met je community en dat je het belangrijk vindt wat die denken.

Tot zover de manieren voor een betere online community, trouwere klanten en een sterkere online aanwezigheid als merk. Social Compass biedt oplossingen voor het opbouwen van een sterke community door middel van een aantal van de bovenstaande punten. Besteed jij een groot deel van je community building liever uit? Neem gerust contact op of kijk hier.

Tot de volgende Instagram blog!

Cheers,

Alain

Over de schrijver
Ik ben mede-oprichter van Social Compass en het gezicht van de Instagram Expert Cursus. De afgelopen drie jaar heb ik alles geleerd wat er te leren valt over Instagram. Door eindeloos veel leren, toepassen en onderzoeken heb ik niet alleen mijn eigen pagina organisch kunnen laten groeien, maar heb ik ook vele anderen hiermee geholpen.
Reactie plaatsen