28

February

2020

0

Minuten leestijd

Dit is hoe je kunt groeien op Instagram in 2020

Hoe je kunt groeien op Instagram in 2020

De afgelopen jaren is er op het gebied van Instagram veel veranderd. In dit artikel leggen we uit hoe je in 2020 kunt groeien op Instagram.

Als je drie jaar geleden elke dag een goede foto van hoge kwaliteit poste, dan kon je zo honderd volgers per dag groeien. Dit is tegenwoordig in 2020 wel even anders.
Het Instagram landschap is veel veranderd de afgelopen jaren. Veel dingen die je tegenwoordig leest en ziet over het behalen van Instagram succes zijn achterhaald, verouderd of werken meestal enkel voor foto’s op de Maladiven.

In dit blogartikel wil ik je handvaten bieden over hoe je kunt groeien op Instagram anno 2020. Wat zijn de geheimen van de pagina’s die wel succes behalen? En wat doen de meeste Instagram pagina’s fout? Aan het einde van deze blog weet jij wat jij moet doen om in 2020 alsnog jouw Instagram pagina  te laten groeien!

Aan het einde van dit artikel geef ik je nog wat extra handvaten zodat je direct meer uit je Instagram kunt halen!

Hoe het Instagram algoritme impact heeft op jouw Instagram groei

Instagram ging tot voor kort eigenlijk maar om 1 ding: zoveel mogelijk volgers en zoveel mogelijk likes. Hoe meer hoe beter, want met veel volgers en likes kun je samenwerken met toffe merken, jouw eigen bedrijf helpen om meer omzet te genereren en ga zo maar door.
Op het eerste gezicht lijkt hier niks mis mee, maar Instagram dacht daar anders over.

De afgelopen tijd heeft Instagram duidelijk aangegeven af te willen van de: meer, meer, meer cultuur. Dit was duidelijk te zien toen ze de likes onder foto’s gingen verbergen en toen ze een periode de layout van profielen veranderde om de aandacht van de hoeveelheid volgers af te halen.

En dat was enkel nog maar de voorkant. Want het Instagram algoritme ging de afgelopen tijd enorm op de schop. Zo zagen we bij bijna iedereen een zware achteruitgang in bereik en engagement (likes, comments, etc).
Dit doet Instagram natuurlijk niet zonder reden. Instagram wilt dat mensen hun account gaan gebruiken voor het maken van authentieke connecties met andere mensen. Dus focust het Instagram algoritme zich enkel tot de mensen met wie jij een goede band hebt opgebouwd.

Dit heeft er dus voor gezorgd dat mensen meer moeite hebben met het groeien van hun Instagram account. Maar dit betekend niet dat het niet meer mogelijk is. Je moet enkel begrijpen hoe je dit moet aanpakken.

Waarom een personal brand de beste manier is om te groeien op Instagram in 2020

Zoals je nu weet wilt Instagram dat we ons focussen op authentieke connecties, dus dat mensen echte interesse hebben in jouw Instagram pagina. Maar hoe doe je dit precies?

Verreweg de beste manier is het bouwen van een personal brand. Een personal brand is eigenlijk een bedrijf om een persoon heen. Nu klinkt dit misschien heel serieus gelijk, maar dat valt best wel mee. Personal branding is een persoon die via social media zijn eigen verhaal vertelt. Hij vertelt dit op zo’n manier dat mensen zich hier gemakkelijk mee kunnen identificeren en op een manier die voor hun makkelijk te volgen is.
Een personal brand doet dus eigenlijk niks anders dan het vertellen van jouw eigen verhaal of achter die van jouw bedrijf.

Meestal is dit verhaal een verhaal uit je eigen leven, wat jij in het dagelijks leven doet en wat je hobby’s. Maar het zijn niet per definitie personen. Het kunnen ook daadwerkelijk bedrijven zijn. De sleutel ligt bij het identificeer gedeelte.
Mensen moeten zich kunnen identificeren met het merk.

Waarom een personal brand zo krachtig is voor je Insta groei

De kracht van een personal brand zit hem in het continu binden van mensen aan jouw Instagram pagina. Doordat jij jouw verhaal vertelt door jouw ogen en je hiermee op het zelfde niveau zet als je volgers, zullen jouw volgers voor de lange termijn bij jou blijven.
En dat is dus precies wat Instagram wilt dat we doen. Meer echte relaties bouwen met mensen door ze te binden aan jouw profiel.
Dus als jij je sterk focust op het ontwikkelen van een personal brand, dan ben je 100% in lijn met de wens van Instagram. Dit zal ervoor zorgen dat jij juist wel kunt gaan groeien op de lange termijn en zo jouw Instagram doelen kunt verwezenlijken! Maar hoe ontwikkel je nou een personal brand.

Hoe je een personal brand opzet op Instagram

Een personal brand focust zich vaak rondom een specifiek onderwerp. Dit onderwerp wordt ook wel niche genoemd. Er zijn een drie vragen die je jezelf kunt stellen als je wilt starten met het ontwikkelen van jouw personal brand:

Opzet voor een goede brand:


–       Wat vind je leuk
–       Wat trekt je aan
–       Waar houdt je je vaak mee bezig

Op deze manier kom je erachter wat jij leuk vindt en waar jouw kwaliteiten liggen op het gebied van jouw eigen Instagram brand.

Zet je hobby om in je werk

Instagram is een lange termijn onderneming die ervoor kan zorgen dat jij van je hobby (elke hobby) je werk kunt maken.
Het is belangrijk dat je altijd dicht bij jezelf blijft. Maak je content over iets wat je niet 100% ligt, dan gaat het op den duur vervelen. Dit zorgt ervoor dat je nooit je doelen zult behalen.
Maak content wat je echt leuk vindt, zo blijft het leuk om te doen, ook over vijf jaar.

Het is belangrijk dat je content maakt wat je iedere dag met plezier maakt. Als je plezier hebt in wat je doet dan is het niet erg om daar vaak een veel mee bezig te zijn. Ik geloof er heilig in dat je pas echt succesvol kunt worden op het moment dat je iets doet wat je echt leuk vindt.
Instagram draait voor een groot gedeelte om content. Dit is ook het onderdeel waar het meeste tijd in zal gaan zitten. Ik raad je daarom aan om goed te kijken wat voor soort content je echt leuk vindt.

Als je content post wat jij echt leuk vindt, dan kun je ook daadwerkelijk van je hobby je werk maken. Als jij make-up super tof vindt en je maakt content over make-up op Instagram, dan heb je kans dat jouw pagina gesponsord wordt door de grootste make-up merken.
En dit is natuurlijk een voorbeeld, want dit kan voor elke niche. Op die manier maak je letterlijk van je hobby je werk!

Jongen met camera in woestijn

Alain Wassenaar

3 belangrijke punten van een personal brand op Instagram

1. Maak je pagina visueel aantrekkelijk

Wij mensen zijn visueel ingesteld, we kijken dus eerder naar een foto dan dat we een tekst lezen. Voordat mensen op jouw profiel komen zullen we eerst jouw profielfoto en jouw gebruikersnaam zien. Daarom is de profielfoto belangrijk omdat dit de eerste indruk is.

2. Post met regelmaat

Iedereen vindt regelmaat prettig. Jouw volgers ook! Kies vaste momenten om te posten op Instagram. Zo weten jouw echte fans op den duur wanneer ze wat kunnen verwachten. Dit zorgt voor herkenbaarheid en zal op de lange termijn zorgen voor een betere band tussen jou en je volgers. En zoals je weet: hoe beter de band tussen jouw Instagram brand en jouw volgers, hoe beter jouw Instagram pagina kan groeien!

3. Maak met regelmaat content

Dit sluit ook weer aan op het stuk dat je content moet maken dat je echt leuk vindt. Om consistent te blijven in het plaatsten van jouw content is het heel belangrijk dat je op een frequente basis content kunt maken. Instagram is een lange termijn onderneming en je wilt er door de tijd heen alles aan doen om jouw volgers betrokken te houden.

Zo zorg je ervoor dat Instagram jouw account vaker gaat laten zien aan gebruikers

Instagram geeft een voorkeur aan gebruikers die nieuwe functies gebruiken.Hoe doen ze dit?
Door je meer bereik te geven! Gebruik daarom altijd direct nieuwe functies zodra deze voor jou beschikbaar zijn, dit kan leiden tot nieuwe volgers.

Het is daarnaast ook zo dat als Instagram lucht krijgt dat jij altijd direct nieuwe functies uit probeert dat je op den duur eerder toegang kunt krijgen tot de nieuwste functies voordat andere gebruikers toegang krijgen.
Nieuwe functies op Instagram worden niet allemaal in één keer uitgerold. Dit doen ze stukje voor stukje. Als jij als aller eerste nieuwe functies kunt gebruiken, omdat je Instagram laat zien dat jij ze altijd steunt in nieuwe functies dan heb jij een strategisch voordeel op jouw concurrentie die dat niet doet.

Op deze manier kun je dus nieuwe mensen bereiken. Dit omdat Instagram nieuwe functies voortrekt binnen het algoritme om op deze manier het gebruik probeert te stimuleren.
Als je dit combineert met een personal brand, dus met mensen die echt betrokken zijn bij jouw pagina, dan kun je dit effect versterken. Op die manier zal Instagram jouw account nog vaker laten zien. Daarom is een personal brand zo belangrijk in het huidige landschap van Instagram.

Hoe jij jouw ideale brand kunt opbouwen

Groot worden op Instagram kan dus nog steeds!
We zien alleen dat de spelregels zijn veranderd. Maar de mogelijkheden zijn er nog steeds binnen Instagram, als je maar weet waar je moet zoeken.
Ook jij kan van jouw hobby je werk maken, jouw eigen business naar het volgende niveau tillen en al je dromen waar maken door middel van Instagram. Hoe? Door het bouwen van jouw personal brand op Instagram!

Wat je nog meer kunt doen om te groeien op Instagram

Wil je meer weten over het creëren van een krachtige brand op Instagram en wil je een jumpstart naar succes maken?

Dan is mijn Instagram Jumpstart pakket wat voor jou! Hierin leg ik jou stap voor stap uit hoe je een vliegende start kunt maken met jouw eigen personal brand op Instagram.

Instagram Jumpstart

Je ontvangt dan exclusief toegang tot:

– Besloten video lessen met praktische info om exponentieel te groeien op Instagram;

– Het Instagram Jumpstart Blueprint. Alles wat je moet weten om een mega succesvolle brand op te zetten op Instagram (60+ pagina’s);

Dit pakket is speciaal voor beginnende en ervaren influencers, online brands en content creators.

Bekijk hier de mogelijkheden

Lees ook: