arrow_drop_up arrow_drop_down
Alles wat je moet weten over Instagram Shopping
25 februari 2021 

Alles wat je moet weten over Instagram Shopping

Instagram Shopping is dé tool voor het verkopen van jouw producten op Instagram. Deze Instagram functie biedt de mogelijkheid om snel en gemakkelijk jouw producten aan te bieden en te verkopen.

Instagram is onmisbaar voor jou als online ondernemer. Zeker wanneer je bedenkt dat Instagram meer dan 500 miljoen actieve gebruikers per dag heeft. Daarnaast heeft Instagram als doelstelling om het ‘alles-in-één’ social media platform te worden.
Instagram Shopping zal hier een groot onderdeel van uitmaken. Dit zien we direct terug in de nieuwe lay-out van Instagram, waarin Instagram Shopping een geheel eigen tab heeft gekregen.

Deze functie van Instagram biedt een gigantische kans voor iedereen die online producten verkoopt. In dit artikel leg ik je uit wat Instagram Shopping is en hoe jij ermee aan de slag kunt gaan. Want, Instagram gebruiken zonder promotie is als een schilderen die zegt dat kwasten onnodig zijn…

Wat is Instagram Shopping?

Instagram Shopping maakt het mogelijk om producten uit jouw assortiment toe te voegen aan jouw Instagram profiel.
Hiermee kun je direct deze producten promoten via posts of stories. Gebruikers kunnen vervolgens gemakkelijk, zonder de app te verlaten, doorklikken naar dit product.

Product in Instagram Shopping

Zodoende kunnen ze de prijs zien, een beschrijving en andere posts waar dat product ook in is getagd. Uiteraard zie je ook een knop naar de website waarmee de gebruiker direct op jouw eigen website het product kan bestellen.

Per foto kun je 5 items taggen en indien je kiest voor een carrousel post, kun je 20 producten taggen.

Producten taggen Instagram Shopping

Waarom Instagram Shopping?

Zoals eerder genoemd, wil Instagram het ‘alles-in-één’ social media platform worden. Én met Facebook als moederbedrijf hebben ze zeker voldoende kapitaal en kennis om dit te realiseren.

De verwachting is dat Instagram een echte power house gaat worden op het gebied van e-commerce. Kledingmerk Barbour vertelde dat ze 42% meer verkopen hebben gerealiseerd via Instagram sinds ze zijn gestart met hun Instagram Shop.

Voorbeeld Instagram Shopping

Het is tegenwoordig al lastig genoeg om mensen van social media naar jouw website te krijgen. Of eigenlijk, om ze überhaupt al naar je website te krijgen.
Er zijn honderden webshops en iedere webshop vecht voor dezelfde bezoeker.

Instagram Shopping biedt een fantastische oplossing.
Wacht niet tot de mensen naar jou komen. Maar ga zelf naar de mensen toe. En welke plek is er beter, dan de plek waar ze al gemiddeld 56 minuten per dag aanwezig zijn?

 

De grootste voordelen van Instagram Shopping

Met een Instagram Shopping maak je het verkoopproces een stuk eenvoudiger voor de klant. Je haalt verschillende hordes en bezwaren weg.
Ze kunnen tijdens het scrollen het product bekijken, meerder foto’s van het product zien en het direct via jouw eigen website bestellen.

Alles zonder Instagram te verlaten. Easy!

Dat niet alleen, Facebook slaat ook de bestelinformatie op (naam, adres, email,). Dus als iemand eenmaal iets heeft besteld via Instagram shopping wordt het verkoopproces de volgende keren alleen nog maar makkelijker.

Instagram is altijd al een geweldige plek geweest om jouw producten en diensten bij de juiste doelgroep te krijgen. Máár de enige manier om die mensen jouw product te laten bestellen was via de link in je bio.

Zoals je weet kun je onder een Instagram post geen klikbare link plaatsen. Dit zorgde voor een hoop hordes, die een potentiële klant moest overbruggen.
Dit zorgde dat de conversie vanuit Instagram enorm daalde.

Instagram Shopping brengt daar nu verandering in.
Met de klikbare button in je foto kun je mensen direct bij het juiste product krijgen. Om deze vervolgens zo soepel mogelijk dat product te laten bestellen.

Product taggen Instagram Shopping

Een ander voordeel is dat je meer producten in één post kunt promoten. Terwijl je voorheen maar één link in je bio kon zetten. De zin: ‘’klik op de link in mijn bio’’, is voor veel mensen verleden tijd. Yes!

Verder is het gebruik van een Instagram Shop super makkelijk. Na het opzetten, kun je de producten taggen, net zoals je een vriend of vriendin kunt taggen.

Máár dat alles is niet het grootste voordeel van Instagram Shopping.

Instagram heeft een volledige tab gemaakt speciaal voor Instagram Shop. Onder deze tab zie je de shops van pagina’s die je volgt. Maar ook shops van pagina’s waarvan Instagram denkt dat jij deze interessant vindt.

Dat is dus een enorme kans.
Om ontdekt te worden door mensen, die al in een shopping modus zijn en jouw shop dus kunnen tegenkomen. Zonder dat ze jou volgen.

Door gebruik te maken van de juiste hashtags en een goede Instagram strategie, kunnen duizenden mensen jouw shop tegenkomen.
Mensen die zowel geïnteresseerd zijn in jouw producten én in een koopmodus zitten. Kassa!

 

Hoe stel je een Instagram Shop in?

1. Bevestig je geschiktheid

Niet iedere pagina kan een Instagram Shop aanmaken. Instagram stelt eisen aan wie wel en wie niet een Instagram Shop kan aanmaken.

Dit zijn de vereisten waaraan je moet voldoen om een Instagram Shop aan te maken

  • Je bedrijf is gevestigd in een Instagram Shopping ondersteunde markt.

Kortom, Instagram Shopping moet in jouw land actief zijn. Het enige land waar dat momenteel nog niet zo is, is India.

  • Je hebt een product dat in aanmerking komt voor shopping.

Niet ieder product mag verkocht worden via Instagram. Denk aan illegale producten maar ook diensten zijn niet toegestaan.

  • Je moet voldoen aan de verkopersovereenkomst en handelsbeleid van Instagram

  • Je hebt een eigen domeinnaam

Als je voldoet aan deze punten dan kun je met jouw pagina een shop instellen.

2. Maak een bedrijfsaccount aan

Het eerste wat je dient te doen is een bedrijfspagina aanmaken. Dit kan gemakkelijk in de Instellingen van jouw Instagram pagina.

3. Koppel je Facebookpagina

Tijdens het aanmaken van je bedrijfspagina dien je een Facebookpagina te koppelen. Mocht je dat destijds vergeten zijn of wil je een andere pagina koppelen, dan kan dat onder het tabje ‘Profiel bewerken’.

4. Voeg je producten toe

Als alle instellingen goed staan kun je de shop gaan maken. Dit begint  met het invoeren van jouw producten. Om dit te doen heb je twee opties: handmatig of via e-commerce partner.

Handmatig

Via business.facebook.com kun je in jouw Business Manager handmatig een catalogus met producten maken.
Navigeer in jouw Business Manager naar Catalogus en maak een nieuwe catalogus voor jouw Instagram Shop.
Let wel op dat jouw Business Manager gekoppeld is aan jouw juiste Instagram pagina.

Via E-commerce partner

Als je gebruikmaakt van bijvoorbeeld Shopify of BigCommerce kun je deze via deze platformen jouw producten automatisch toevoegen aan een catalogus in Facebook.
Veel e-commerce platformen bieden deze mogelijkheid.

5. Laat je account beoordelen

Als je een catalogus hebt aangemaakt kun je, je account laten beoordelen voor Instagram Shopping. Dit doe je zo: Instellingen -> Bedrijf -> Instagram Shopping instellen.

6. Schakel shopping in

Als je bent goedgekeurd kun je, je shop gaan inschakelen. Dit doe je zo: Instellingen -> Bedrijf -> Shopping. Hier kun je vervolgens je productcatalogus selecteren die we eerder hebben aangemaakt.

7. Begin met taggen

Thats it! Je hebt nu een Instagram Shop.

Let the fun begin. Begin met het taggen van jouw producten in posts en stories en blijf je catalogus aanvullen met nieuwe producten.

 

Wat moet je doen als je Instagram Shop is afgekeurd

Het kan natuurlijk gebeuren dat je Instagram Shop wordt afgekeurd. Helaas geeft Instagram nooit een reden waarom jouw Shop niet goedgekeurd is.
Maar niet getreurd, bij veel mensen wordt de Shop de eerste keer afgekeurd.

Er zijn meerdere opties om jouw Shop alsnog door de keuring heen te krijgen. We bespreken deze stap voor stap zodat je exact weet wat je kan doen om alsnog jouw Instagram Shop aan te maken.

1. Voldoe aan de voorwaarden

De eerste is redelijk voor de hand liggend. Weet je zeker dat je aan alle voorwaarden voldoet?
Onder het kopje ‘Hoe stel je een Instagram Shop in’ vind je de voorwaardes die Instagram op haar website noemt.

Naast deze voorwaardes is het ook goed om te voldoen aan de volgende punten:

  • Je hebt meer dan 9 posts op je Instagram profiel

  • Je profiel straalt een zakelijke pagina uit

  • Je hebt geen persoonlijke foto als profielfoto

  • Je domeinnaam is ongeveer hetzelfde als je gebruikersnaam

Als je op al deze vragen ‘ja’ kunt beantwoorden, maar je Shop wordt nog steeds niet goed gekeurd. Dan kan oplossing 2 je verder helpen.

2. Chat met Facebook

Dit is waarschijnlijk de makkelijkste optie.

Via jouw Business Manager kun je via de Help button chatten met Facebook Support. Een medewerken kan namelijk wel zien waarom je Shop is afgekeurd en kan vervolgens, indien mogelijk, alsnog jouw shop goedkeuren.
Houd er rekening mee dat het wel lang kan duren voordat je antwoord krijgt. Facebook Support ontvangt enorm veel aanvragen per dag.

Wil je het liever zelf oplossen of heb je geen zin om te wachten? Dan kan oplossing 3 je helpen.

3. Je Instagram Shop resetten

Het kan helpen om jouw Instagram Shop te resetten. Dan worden de gegevens die opgeslagen zijn voor het zakelijke account, gewist. Vervolgens kun je opnieuw de shop aanmaken en aanvragen.
Net als bij een computer, lost een reset het probleem vaak op.

Dit zijn de stappen die je dient te doorlopen voor het resetten van je Instagram Shop

  1. Ontkoppel je Instagram en Facebook

  2. Switch terug naar een persoonlijk account

  3. Stel een Instagram Shop in voor je Facebookpagina

  4. Switch je Instagram pagina terug naar een bedrijfspagina

  5. Maak een catalogus aan via Facebook Business

  6. Stel ‘’commerce manager’’ in binnen Facebook Business

  7. Koppel de catalogus aan je Facebook Shop

  8. Voeg een ‘Koop nu’ knop toe aan je Facebookpagina

  9. Koppel je Instagram pagina aan je Facebookpagina

  10. Stel de Instagram Shop in via Instellingen

Je kunt nu aan de slag om jouw omzet te laten knallen met behulp van deze enorm krachtige tool. Succes!

Samenvatting

Instagram Shopping is een enorm krachtige functie van Instagram. Met de functie kun je jouw producten laten zien aan miljoenen mensen. Mensen die met een paar drukken op de knop jouw product kunnen bestellen.

Met jouw Instagram Shop kun je nieuwe mensen bereiken, mensen die jouw pagina nog niet volgen.

Instagram wilt het ‘alles-in-één’ social media platform worden. En met Instagram Shopping zijn ze nu een stap dichterbij.

Met een Instagram Shop kun je producten taggen in posts en stories.
Mensen kunnen dan gemakkelijk doorklikken naar dat specifieke product en het via jouw eigen website bestellen.

Facebook slaat de gegevens van de klant op, zodat hij de volgende keer nog gemakkelijk een bestelling kan plaatsen.
Je kunt per post 5 producten taggen.

Instagram heeft voor haar functie een geheel eigen tab gemaakt. Hiermee laten zij zien dat het hier dus serieus mee bezig is. Doe hier dus je voordeel mee als je een webshop hebt. Een Instagram Shop is gemakkelijk ingesteld en nog makkelijker te gebruiken.
Zo kun jij het bereik van je webwinkel exponentieel vergroten!

 

Ga jij Instagram Shopping inzetten of heb je nog vragen hierover? Laat het weten in de reacties!

Over de schrijver
Ik ben mede-oprichter van Social Compass en het gezicht van de Instagram Expert Cursus. De afgelopen drie jaar heb ik alles geleerd wat er te leren valt over Instagram. Door eindeloos veel leren, toepassen en onderzoeken heb ik niet alleen mijn eigen pagina organisch kunnen laten groeien, maar heb ik ook vele anderen hiermee geholpen.
Jaleeza
Door

Jaleeza

op 25 February 2021

Top weer! Interessante functie, dat Instagram Shopping. Ik ga zeker kijken of ik het kan gaan gebruiken.

Reactie plaatsen