Zo zet je Instagram volgers om in klanten voor je bedrijf
Zo zet je Instagram volgers om in klanten
05 april 2019 

Zo zet je Instagram volgers om in klanten

Je hebt honderden of misschien wel duizenden volgers op de bedrijfspagina van jouw Instagram, maar je merkt niet dat de hoeveelheid klanten stijgt. In deze blog geef ik 6 praktische tips voor het omzetten van volgers naar klanten!

1. Content is koning

Het aller belangrijkste van Instagram is natuurlijk de content. Dit is de grootste succesfactor voor jouw succes op Instagram. Creëer de beste content die voor jou mogelijk is. Jouw Instagram pagina representeert jouw bedrijf, die wil je natuurlijk goed presenteren. Laat dit terug komen in jouw content. Laat op de beste manier en in de hoogste kwaliteit jouw producten zien. Mensen gebruiken Instagram vaak als informatiebron. Post jij foto’s van middel matige kwaliteit, dan is de kans groot dat jouw volgers minder interesse hebben in jouw product. Ook het uiterlijk van je pagina is van belang, dit is je feed maar ook je bio. Lees hier hoe je de perfecte Instagram bio maakt.

2. Wees consistent

Het is van belang dat je, je volgers betrokken houdt bij je pagina, anders vergeten ze je pagina en binnen het huidige Instagram algoritme zullen ze jouw foto’s na verloop van tijd niet meer zien als ze te weinig interesse tonen volgens Instagram. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen is het van belang dat je constituent post, zo zien jouw volgers vaker jouw producten voorbij komen en worden ze er steeds aan herinnerd.

3. Reageren is converteren

Instagram draait volledig op jouw community. Als we praten over community dan zijn er twee vlakken: jouw eigen community en de community van jouw doelgroep. Jou eigen community is het belangrijkst, want deze personen kennen jou al. Dit zijn dan ook de mensen die je volgen, like en commenten. Als een volger een comment plaatst onder jouw post, reageer dan zo snel mogelijk. Probeer inhoudelijk te reageren. Het gevolg hiervan is dat je, je volgers meer bind aan jouw pagina. Instagram is een lange termijn proces. Volgers worden niet direct klant, dit heeft tijd nodig. Reageer dus consequent op comments en DM’s die je ontvangt. Zo voelt de volger zich gewaardeerd en creëer je meer ‘like ability’.

4. Gebruik call-to-actions

Spoor je volger aan om bepaalde acties uit te voeren op jouw Instagram pagina. Wil je bijvoorbeeld dat mensen naar je website gaan? Creëer dan waarde op jouw website, en vermeld dit op je Instagram pagina. Heb je bijvoorbeeld een kortingsactie, een giveaway of iets anders wat voor jouw volgers van waarde kan zijn, gebruik dit. Daag je volgers uit om acties uit te voeren en doe dit op een creatieve manier. Zorg ervoor dat de volger een reden heeft om de actie uit te voeren. Ook hier kan je refereren naar een probleem dat jij oplost, het begin van de oplossing is dan te vinden op bijvoorbeeld de website of met een DM.

 

5. Gebruik Instagram shop

Instagram heeft bedrijven geholpen met de shop functie. Gebruikers hoeven de app niet meer te verlaten om aankopen te doen. Maak hier gebruik van en doe dit consistent. Instagram shop is een goede manier om mensen kennis te laten maken met de verschillende producten of diensten die je aanbied. Wat vaak gebeurd is dat gebruikers niet perse kopen via Instagram, daar in Instagram shop nog te nieuw voor. Maar het kan wel een interesse wekken voor jouw product. Deze interesse kan in de toekomst leiden tot een koop op bijvoorbeeld jouw website.

 

6. Maak het persoonlijk

Probeer te taal te spreken van je volger. Kruip in het hoofd van jouw volger, welke problemen kan hij hebben, wat zijn dingen waar hij tegen aan kan lopen. Als je hier een beeld van hebt kun je gaan kijken hoe je deze gaat oplossen met jouw producten of diensten. Vertaal de voordelen van jouw product naar simpele en begrijpelijke taal. Wees open en vermijd vaag taal gebruik. Zoals eerder al gezegd, mensen zijn nog niet gewend producten te kopen via Instagram. Instagram is meer een platform om mensen te koppelen aan je merk die dan vervolgens op de lange termijn klant bij je worden.

Tot zover deze tips voor het omzetten van jouw volgers naar klanten. Heb je nog vragen? Laat ze achter in de comments! Wil je weten hoe wij jouw Instagram pagina kunnen laten groeien en daarmee dus ook jouw klanten? Neem een kijkje bij onze diensten of neem contact op!

Tot de volgende blog!

Alain

Over de schrijver
Ik ben mede-oprichter van Social Compass en het gezicht van de Instagram Expert Cursus. De afgelopen drie jaar heb ik alles geleerd wat er te leren valt over Instagram. Door eindeloos veel leren, toepassen en onderzoeken heb ik niet alleen mijn eigen pagina organisch kunnen laten groeien, maar heb ik ook vele anderen hiermee geholpen.
Reactie plaatsen